Všeználek
Pro koho je Fulfillment
V posledních 3 až 4 letech se v ČR začala rozvíjet logistická platforma nazvaná „Fulfillment“. Ta je primárně určená e-commerce firmám, které se dostaly v objemech na hranici mezi malou a středně velkou firmou a mají dilema, co dál se skladovou logistikou. Z hlediska aktivit je totiž e-commerce podnikání z 80% postaveno na přesné a kvalitní logistice, zbylých 20% aktivit je nákup a marketing zboží. Je potřeba si uvědomit, že Amazon, Alibaba, ale i Alza a Mall, jsou dnes firmy udávající logistické trendy. Ovšem tyto trendy netkví v tom, jak lidé ve skladu pracují, ale jak jsou logistické operace řízeny systémy WMS, které jsou středobodem řešení fulfillmentu,. a ty následně integrovány do dalších aplikací (vnitropodnikové systémy, webový prodej, systémy distribučních firem apod..). Významnou funkcí systémů WMS je i schopnost komunikovat jak s aplikacemi zákazníka, tak s aplikacemi distribučních firem.
Většina českých e-commerce firem vznikla z nuly a na začátku byl pouze účetní software. Jak firmy rostly, postupně programovaly skladové moduly a měnily procesy za pochodu. Od určitého objemu příjmů a výdejů zboží však z mnoha důvodů tato cesta přináší více škod než užitku. A tady se musí firma rozhodnout. Buď bude investovat do nových prostor, nových zaměstnanců, vymění na koleně vytvářené aplikace za profesionální software a začne řešit nikdy nekončící procesní inženýrství ... nebo bude řešení outsourcovat. A tak vznikl segment fulfillmentu, kde ten „někdo“ je vybaven vším, co potřebuje jakýkoliv e-commerce klient a díky mnoha typům synergií (pakliže zpracovává podobných klientů více) může produkovat službu výhodněji než firma sama.
Firma se sice stává závislou na poskytovateli fulfillmentu (proto by měla být opatrná při jeho výběru), ale na oplátku se osvobodí od veškerých starostí s udržováním skladu, pojištěním zboží, problémů se zaměstanci a jejich fluktuací, sezonními výkyvy objednávek, … Navíc může citelně ušetřit díky zkušenostem a efektivitě poskytovatele těchto služeb.
Zdánlivě překvapivě se k potřebě této služby dostávají také firmy (obvykle kamenné obchody kombinované s e-shopem), které nerostou, ale jejichž objemy zboží naopak klesají. To, co se jim ve velkých objemech vyplatilo dělat vlastními silami se nyní stává neefektivním… Adeptem pro fulfillment se vlastně stává každá firma, která nemá dostatečně vyřešenou logistiku prodeje, chybí jí lidské či prostorové kapacity. Častými zákazníky fulfillment skladů bývají technologické firmy, které dokáží skvěle zpropagovat své internetové obchody, ale vlastní prodejní proces je již příliš zatěžuje.
Fulfillment je logistika zabalená do trochu jiného obalu a s velkou perspektivou, protože e-commerce prodej v brzkém budoucnu postupně vytlačí klasické distribuční kanály.